De Junea tegen gehoorschade

28 december 2023

Gehoorschade is een toenemend probleem, vooral bij jongeren, zo lezen we ieder jaar weer zodra er nieuwe cijfers beschikbaar zijn. Noizezz wil daar iets en doen en heeft vendingspecialist Junea in de arm genomen voor de verkoop van EarBeanz, een nieuw type oordoppen. “Het is onze missie om mensen het behoeden van onomkeerbare gehoorschade”, vertelt Mark van Dijk, CEO van Noizezz. “Wij willen heel veel aandacht en tijd besteden aan het uitleggen van wat zo’n oordop is, wat het met je doet en hoe je ze het beste kunt gebruiken.”

Bij de grote concertzalen is het vaak goed geregeld, maar er zijn nog steeds veel venues en festivals waarbij gehoorbescherming niet goed voorradig is. Dat terwijl het publiek aan geluidsvolumes tot 103 dB wordt blootgesteld. “Wij hebben EarBeanz ontwikkeld omdat wij in de markt gezien hebben dat er behoefte is aan een duurzame oplossing en een oordop waarmee je een goede beleving hebt”, vertelt Van Dijk over het nieuwe product van zijn bedrijf Noizezz. “Wij wilden die breed in de markt zetten, ook op plekken waar geen personeel beschikbaar is. Het moet efficiënt zijn en ongevoelig voor diefstal. Dan moet je een machine hebben. We zijn eerst gaan onderzoeken om dat zelf te ontwikkelen, maar uiteindelijk zijn we tegen Junea aangelopen. Met Junea zijn we het gesprek aangegaan en zijn we gaan kijken of we de vendingmachine passend konden maken voor ons product.”

Zorgplicht

Van Dijk begrijpt goed dat het met name bij kleinere concertzalen er wel eens bij inschiet om gehoorbescherming beschikbaar te stellen. “Er zijn heel veel venues waar het een ondergeschoven kindje is en waar het moet worden ingekocht. Er moet toch weer iemand over nadenken. Nu hebben ze gewoon op één plek een handzaam, relatief klein apparaat. Het enige wat venues hoeven doen, is zorgen dat er voorraad is. Als je toe bent aan een nieuwe levering, krijg je een melding. Dat is een extra verdienmodel. Of je nou een biertje verkoopt of een setje oordoppen; er wordt gewoon geld aan verdiend.” De afmetingen van het apparaat bedragen 65 x 60 x 97 cm en de kosten voor de lease van een machine bedragen € 60 per maand. “Het is een mooi apparaat: hij staat hier niet in de weg en het is ook een manier om invulling te geven aan je zorgplicht ten aanzien van je publiek, door te zorgen dat je altijd oordoppen kunt bestellen en altijd een setje zonder problemen uit het apparaat kunt krijgen.”

Klantreis

EarBeanz uit een vendingmachine is wat betreft Tomas de Goeij, de directeur van Junea, de eerste stap in een groter plan om gehoorbescherming op een nog veel bredere schaal aan de man te brengen. “Het is onze visie dat het in de toekomst mogelijk moet zijn om je oordopjes al te bestellen bij je toegangskaartje en dat je daarmee op locatie via de QR-code je gehoorbescherming uit de vendingmachine kan nemen. Ook is het mogelijk om het systeem te koppelen aan een ledenadministratie van bijvoorbeeld een kartbaan en zodra er een nieuwe lid komt kan diegene gratis oordopjes uit de automaat halen. Hiermee is Junea niet zozeer een vendingmachine, maar meer een tool om gehoorbescherming een integraal onderdeel te maken van de klantreis op een festival. Met de keuze voor Junea is Noizezz dus in staat om voorop te blijven lopen op dit gebied.”

Muziekbeleving

Doordat gehoorschade herhaaldelijk in het nieuws is, ziet Van Dijk dat er bij venues meer aandacht voor komt. “Er zijn clubs, venues en concertzalen waar ze zeggen: ‘Als we oordoppen leveren, dan willen we wel dat ons publiek goede oordoppen draagt, zodat ze geen vervorming van de muziekbeleving krijgen.’ De ene venue is daar wat kritischer op dan de andere, maar we zien wel dat er steeds meer venues en clubs zijn die een oordop willen verkopen die helemaal past bij wie ze zijn en bij de muziekbeleving. Aan het eind van de avond moet het publiek zonder piep in het oor en mét een goed gevoel weer naar buiten lopen. Ons idee is niet zozeer met het vingertje omhoog zeggen: ‘Let op je gehoor!’ Het is meer: ‘Als je oordoppen gebruikt, kun je langer genieten van jouw favoriete artiest of dj.’ Dat is eigenlijk wat wij beogen te doen met de verkoop van oordoppen.” Het beeld dat oordoppen niet cool zijn, begint om te slaan, ziet Van Dijk. “Wij hebben wat voorbeelden gezien waarbij clubs in één weekend driehonderd setjes oordoppen er doorheen draaien. Dat zijn serieuze aantallen."

Performance

Het dragen van gehoorbescherming kan wel eens als een ongemak ervaren worden, afhankelijk van wat je in je oren stopt. Van Dijk verzekert dat dit bij zijn oordopen niet het geval is. “EarBeanz hebben een dempingskarakteristiek die aanslaat bij de behoefte om niet te veel je muziekbeleving te vervormen. Het draagcomfort draagt daaraan bij. Je kunt ze de hele avond in houden zonder dat het gaat irriteren of zonder dat je een onderwatergevoel krijgt. Je ziet nog veel dat mensen van die gele schuimpjes in hun oren proppen. Één: het is slecht voor je gehoorkanaal. Twee: het is niet duurzaam, want het is gewoon schuim. EarBeanz  zijn van restromen siliconen gemaakt. EarBeanz zijn de enige oordoppen waar dat fabricageproces zo in elkaar zit. Als je er echt induikt en je kijkt naar de dempingskarakteristiek van de EarBeanz, dan zul je zien dat die van ons nou net even een tikkie beter is dan die van de concurrent. Maar goed, dan moet je echt in de details stappen. Als je je daar echt in verdiept en je legt die dingen naast elkaar, dan kom je tot de conclusie dat we wel een heel mooi oordopje hebben.”

Jong geleerd, oud verstaan

Om jongeren al op vroege leeftijd te wijzen op de gevaren van harde muziek en om het gebruik van oordoppen te promoten, zijn Noizezz en Junea een samenwerking aangegaan met DeBesteSchoolfeesten, vertelt Mark van Dijk. “DeBesteSchoolfeesten organiseert in opdracht van middelbare scholen veilige feestjes en zij gaan komend jaar onze vendingmachines gebruiken om op scholen leerlingen te voorzien van gehoorbescherming.” Ook Eventsafe, een van de grootst kluisverhuurders van Nederland, heeft EarBeans geadopteerd en heeft toegezegd de vendingmachines bij diens kluisjes op festivals neer te zetten.