Nieuwe investeerders voor Junea

Junea Nederland, het bedrijf achter de Junea van onder meer Bas Smit, Marcel Stolk en Patrick Stooker, heeft twee nieuwe investeerders aangesloten.

18 december 2020

Junea Nederland, het bedrijf achter de Junea van onder meer Bas Smit, Marcel Stolk en Patrick Stooker, heeft twee nieuwe investeerders aangesloten. Oprichters van The Future Group Pascal de Koning en Bart Timmer zullen het concern gaan versterken in de volgende fase van de Junea. Na twee jaar voorbereiding, gaan ze starten met het grootschalig leveren van de slimme selfservice automaten in Nederland.

De nieuwe investeerders achter het bedrijf Junea

Investeerders met ‘hands-on’ ervaring

Met Timmer en De Koning haalt Innovendo meer in huis dan alleen financieel kapitaal voor zijn expansie van 2021. “Met hun kennis en kunde van het ondernemerschap zijn ze de perfecte aanvulling op ons bestaande team,” aldus oprichter Marcel Stolk. Timmer en De Koning lieten hun bedrijf The Future Group uitgroeien tot een van de grootste IT organisaties van Nederland, alvorens zij het vorig jaar verkochten. Hun seed funding komt op het moment waarop de Junea vending machine, het belangrijkste product uit de Innovendo stal, zijn opwachting maakt in Nederland. Pascal de Koning: “We zijn erg blij met deze stap. Bart en ik hebben alle pieken en dalen al eens meegemaakt met The Future Group. Met onze kennis en ons uitgebreide netwerk hopen we een verrijking te kunnen zijn tijdens deze groeifase.”

Junea: de perfecte match met elke koffiemachine

De Junea is de eerste compacte selfservice automaat voor eten en drinken. Daarmee is het product een oplossing voor bedrijven waarvoor traditionele catering- en vendingoplossingen niet geschikt voor zijn. Dit is met name het segment van locaties waar dagelijks tussen de 20 en 100 personen aanwezig zijn, maar waar op dit moment nog geen eten of drinken gefaciliteerd wordt.

De slimme Junea is volledig connected en eenvoudig te bedienen met elke smartphone. Gebruikers scannen de QR-code op het apparaat, kiezen een product en betalen met iDEAL, waarna het product direct wordt uitgegeven. Volgens mede Junea-oprichter Bas Smit is dit een geheel nieuwe kijk op de nogal traditionele catering- en vendingwereld: “Een slimme machine gekoppeld aan een app biedt talloze nieuwe mogelijkheden, zoals betere targeting, een slimmer prijsbeleid en dataopbouw, zodat de klant veel beter bediend kan worden.”

Volgens Smit komen bedrijven niet zomaar meer weg met enkel het aanbieden van lekkere koffie. Om vandaag de dag goede mensen te vinden en te behouden, moet je gaan denken als kantoor van de toekomst. Het faciliteren van goed eten en drinken op de werkplek hoort daarbij: “Je zorgt ervoor dat mensen zich goed voelen en beter kunnen presteren,” meent Smit. “Het gaat om die kleine momenten waarop ze net wat extra energie kunnen gebruiken, of juist even willen relaxen. Daar maak je als bedrijf het verschil mee.”

De allereerste in een totaal nieuw marktsegment

Wat de Junea uniek maakt is de combinatie tussen het compacte formaat, de slimme software en het ‘smart pricing’ model. Het bedrijf bepaalt zelf de productprijs, waardoor het ook zelf bepaalt of de Junea ingezet wordt een service of juist als een inkomstenbron. Smit: “De Junea hoeft dus helemaal niets te kosten, en kan zelfs geld opleveren als je daarvoor kiest!”

De grootste groei ontstaat door het marktsegment dat de Junea kan bedienen. “Onze compacte oplossing zorgt ervoor dat goed eten en drinken eindelijk toegankelijk wordt voor ieder bedrijf, dus ook de kleinere organisaties,” vertelt founder Patrick Stooker. “Vroeger kocht je een koffiemachine. Tegenwoordig koop je een merk inclusief beleving, zoals Jura of Starbucks. Dit gaat ook gebeuren met compact selfservice machines voor eten en drinken. De Junea wordt daarin het allereerste in totaal onontgonnen marktsegment.”

Met versterking van de nieuwe investeerders is team Junea, dat naast Smit, Stolk en Stooker bestaat uit investeerder Rob Oudman en de vrouw van Smit, Nicolette van Dam, klaar om de markt op te gaan en door te groeien. Dat begint met de officiële lancering van de Junea in Nederland. De Junea Snacks is vanaf januari 2021 leverbaar in heel Nederland en is nu al te reserveren.