Alle Junea’s zijn nu officieel ‘connected by KPN’. Lees meer over onze unieke samenwerking met het Nederlandse telecombedrijf.
Soms is een idee zo goed dat je je afvraagt waarom het nog niet eerder is bedacht. Dat geldt zeker voor de Junea, de eerste compacte smart vendingmachine ter wereld. Dit Nederlandse product groeit uit tot een groot succes. Er zijn al honderden Junea’s operationeel en het bedrijf werkt aan samenwerkingen met toonaangevende spelers als Coca-Cola en Nestle. Hoe kwam deze innovatie tot stand?
De Junea vending machine is geïnspireerd door een ander concept: een kartonnen snackbox met gezonde tussendoortjes. Ondernemer Patrick Stooker introduceerde dit product met zijn vorige bedrijf. “Je moest een euro in een bakje leggen en kon er vervolgens een snack uit halen”, vertelt hij. “Dat liep op zich goed, maar er waren twee problemen. Allereerst zaten er heel vaak knopen en paperclips in het bakje. Ook was de box vaak al na een dag leeg of waren bepaalde producten op.”De ervaring met de snackbox maakte wel duidelijk dat er vanuit het bedrijfsleven veel behoefte is aan een compacte oplossing voor het aanbieden van eten en drinken. “Veel bedrijven zijn te klein voor grote, dure vendingmachine’s of catering.” Hij ging daarom op zoek naar een kleinere machine. “Ik heb de hele wereld afgespeurd en kon ze nergens vinden. Dat verbaasde me. Ik kwam erachter dat het businessmodel van de traditionele vendingmachine niet aansluit bij een kleine machine.”
Zo’n traditionele vendingmachine is vooral prijzig omdat er veel elektronica in zit. Een compacter model met minder opbrengsten zou dus minder rendabel zijn. Ook het bijvullen van de vendingmachine door de exploitant, die dan telkens met een busje vol producten langs de machine moet, kost bij een kleiner model te veel geld. “Samen met een aantal hardware- en software-experts heb ik toen een nieuw concept bedacht om deze obstakels weg te nemen.”
Dit concept noemt Stooker ‘smart vending’. “Een belangrijk uitgangspunt was dat we de machine zo dom mogelijk wilden maken. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone op zak, dus die rekenkracht hoeft niet in de machine te zitten. Daarnaast wilden we een selfservice-model ontwikkelen waarbij de klant de machine zelf bijvult. Wij monitoren de aankopen en vullen de voorraad automatisch aan. Zo wordt een compacte vendingmachine wél winstgevend.”
De ondernemer ging actief de boer op met zijn concept. “Er was megaveel behoefte aan. Ook bekende partijen zoals Selecta, nu onze belangrijkste reseller, reageerden enthousiast. ‘We wachten al zo lang op dit product’. We hadden echt een gat in de markt gevonden. “Om een snelle en gezonde groei te kunnen realiseren kozen we ervoor om twee investeerders aan boord te halen: de bekende ondernemers Bas Smit en Marcel Stolk. Vanaf dat moment ging het snel.”
Met hen en met Selecta als exclusieve reseller kon Stooker de volgende stap zetten. Inmiddels zijn er drie stijlvolle Junea-modellen ontwikkeld: Junea for Snacks, Junea for Drinks en de Junea Fridge. “De Junea for Drinks is een vendingmachine met gekoelde dranken. De Junea Fridge is een slimme koelkast met een slot erop, waar een volwaardig eten- en drinkenpakket in komt.
De Junea werkt als volgt: een gebruiker scant een QR-code op de machine en bekijkt dan het assortiment zonder een speciale app te downloaden. Vervolgens kan hij of zij een product uitzoeken en betalen via iDeal, PayPal of een gekoppelde creditcard. Junea houdt bij welke snacks er snel doorheen gaan en welke minder populair zijn. Zodra dat nodig is, wordt er automatisch een nieuwe voorraad gestuurd. Bedrijven bepalen zelf het assortiment of kunnen dit automatisch laten aanpassen aan de behoefte.
“Met de Junea faciliteren we een totaaloplossing voor eten en drinken”, licht Stooker toe. “Sommige bedrijven willen gratis gezonde snacks aanbieden, andere willen er winst op maken. Via de beheersoftware kun je zaken zoals de verkoopprijs en kortingen op gezonde producten makkelijk instellen. De Junea hoeft een bedrijf overigens niks te kosten: het is ook mogelijk om de maandelijkse kosten in de productprijzen te verwerken. Deze flexibiliteit is uniek in de markt.”
Het gebruik van een app heeft diverse voordelen ten opzichte van contactloos betalen via pinpas. “In de app geven we informatie over de producten. Dat is handig voor mensen met dieetvoorkeuren of allergieën. Ook voor onszelf is dit praktischer. Contactloos betalen brengt allerlei kosten met zich mee, bijvoorbeeld voor de hardware en het faciliteren van betaalstromen. Nu zijn we feitelijk een webshop op een telefoon, wat veel minder gedoe oplevert.”
De Junea is via 4G verbonden met internet. KPN levert de connectiviteit en de simkaarten. Toch gaat de rol van KPN verder dan dat. “We zijn ooit begonnen met een simpel Arduino-computertje en een Raspberry Pi. Maar een IoT-project is meer dan pionieren en prototypes ontwikkelen. Het gaat ook om de lange termijn, om schaalbaarheid en duurzaamheid. We zien KPN als de ideale sparringpartner die ons in het gehele proces adviseert over dit soort aspecten.”
Er zijn al honderden Junea’s in gebruik. Stooker en zijn compagnons zijn echter nog lang niet tevreden. “Door de coronacrisis was het momentum niet best. Veel ondernemers hadden wel wat anders aan hun hoofd. Maar het Junea-concept past uitstekend in het kantoor van de toekomst, dat vooral als ontmoetingsplek voor kleinere groepen medewerkers fungeert. Ook hechten werkgevers steeds meer waarde aan gezonde voeding voor hun personeel. Wij gaan de wereld veroveren.”
De ondernemer sluit af met een advies aan andere bedrijven die willen starten met een IoT-project. “Durf vrij snel de stap te zetten van een prototype naar een professioneel product waar geld mee te verdienen is. Geloof je in je product? Ga er dan ook echt voor.”